2018. okt 18.

Ezért egyél sütőtököt!

írta: SMARTA
Ezért egyél sütőtököt!

pumpkin-3360793_1920.jpgCsalhatatlan jele az ősznek, hogy bárhova kattint az ember mindenhol sütőtökös receptek köszönnek vissza. Én magam is nagy sütőtök rajongó vagyok, és sokféle módon próbáltam már ezt a nem csak nagyon finom, de annál egészségesebb őszi zöldséget. Most viszont nem receptet hoztam nektek,  hanem tényeket, hogy miért is érdemes az őszi menübe felvenni a sütőtököt és kihasználva a szezont rendszeresen fogyasztani.

A sütőtök jótékony hatásai

Immunerősítő, segít megküzdeni a megfázással

A sütőtöknek magas a vitamin és ásványi anyag tartalma, éppen ezért az őszi megfázásos időszakban jó szolgálatot tehet. Kiemelkedő mennyiségben tartalmaz A-, C- és E-vitaminokban, karotinokban, vasban, magnéziumban és egyéb tápanyagokban gazdag.

Tipp: préseld le a nyers sütőtököt (akár más gyümölcsökkel vegyítve) és fogyaszd ha meghűltél. A sütőtökben lévő anyagok természetes gyulladáscsökkentők, így jótékonyan hat a lé a gyulladt nyálkahártyára és segít megküzdeni a megfázásos tünetekkel.

Védi a szemet

Kiemelkedően magas a béta és alfa karotinokban is gazdag, amelyek az A-vitamin előfutárai, amely javítja a látást. Sőt, kiemelkedően fontos szerepe van az időskori szürkehályog, és pupilla deformáció megelőzésében.butternut-squash-3597763_1280.jpgTipp: már napi egy csésze sütőtök fedezi a napi A-vitamin szükséglet 100%-át. A zöldségleveseket és a ragukat dúsítsuk kockára vágott sütőtökkel.

Segíti az izmok regenerálódását 

Edzés után elfogyasztott sütőtök segíti az izmok és a szervezet regenerálódását. A magas kálium tartalma hozzájárul ahhoz, hogy mielőbb visszaálljon a szervezet elektrolit szintje egy keményebb edzés után. A keményítő tartalma pedig hozzájárul az izomtömeg növeléséhez.

Tipp: edzés után készíts sütőtökös smoothie-t! 

Megelőzi a bőr idő előtti öregedését

A sütőtök magas A-vitamin tartalma késlelteti a bőr öregedést, ráadásul a béta-karotin csökkenti a nap által okozott bőrkárosodásokat. A C és az E vitamin természetesen védi és táplálja a bőrt, serkentik a kollagén termelését. A B5 vitamin késlelteti az öregségi foltok megjelenését a bőrön. risotto-1126412_1280.jpgTipp: sütőtök pürét kisebb adagokban fagyassz le, amelyet a későbbiekben a legkülönbözőbb formákban használhatsz: muffin vagy amerikai palacsinta tésztába tehetsz, humuszhoz keverhetsz, a rizottót dúsíthatod vele, de akár tésztához is készíthetsz belőle mártást.   

Okosít és védi a prosztatát

Nem csak magát a zöldséget, de a magjából készült tökmag olajat is érdemes, akár egész évben rendszeresen fogyasztani, hiszen a magas Omega 3 zsírsav tartalma mellett - ami elengedhetetlen a idegrendszer és a szív- és érrendszer megfelelő működéséhez - kedvező hatása van a húgyutakra és a prosztatára is. pumpkin-1987718_1280.jpgTipp: a sütőtökkrém leves tetejére érdemes egy keveset önteni. Nem csak gusztusosabb lesz a tálalás, de a leves ízét is feldobja. 

Ezek is érdekelhetnek:

Gyömbéres sütőtök krémleves Smarta konyhájából

5+1 érv a dió fogyasztása mellett

5 tény, amit nem tudtál a C-vitaminról

7+1 tipp az egészséges szemekért

Szólj hozzá

Egészség Táplálkozás Zöldség Sütőtök Smoothie