2018. júl 16.

A jövő autó megoldásai? - Plug-in-hibrid-elektromos

írta: SMARTA
A jövő autó megoldásai? - Plug-in-hibrid-elektromos

ioniq_exterior_contents_3_1hun.jpgA zöld rendszámú autók száma, még ha lassan is, de emelkedik hazánkban. Vannak, akik környezettudatossági alapon, vannak akik divat jelleggel döntenek a környezetkímélőbb megoldás mellett. A lényegen azonban ez nem változtat: ezeknek az autóknak kevesebb az üzemanyag felhasználásuk, ami kevesebb káros anyag kibocsájtást jelent! De vajon azzal tisztában vagyunk, hogy a zöld rendszám mögött különböző technológiai megoldások lehetnek, amelyek különböző fogyasztó igényekre adnak választ?

A környezetvédelemről, fogyasztói tudatosságról és a fenntarthatóságról nap, mint nap hallunk, tudunk róla, de nem biztos, hogy látjuk azt, hogyan tudnánk ezt, a mi személyes életünkbe, nap mint nap beilleszteni a szelektív hulladékgyűjtésen, és a kevesebb műanyagpalackos italon túl. Ha egy kicsit jobban végig gondoljuk a napi rutinunkat, akkor már adódik is egy lehetőség: az autónk meghajtásának a megválasztása.csm_hyundai-ioniq-plug-in-2017-engine-01-1610_1de88d6059.jpgJelenleg 3 különböző technológiai megoldást kínálnak a gyártók, ha környezettudatosak akarunk lenni: hibrid, plug-in és teljesen elektromos. És csak, hogy ne legyen egyszerű ennyire, ezeknek a kombinációi is megtalálhatóak a gyártóknál. De kezdjük az alapokkal.

Hibrid meghajtású autók 

A hibrid autók voltak az elsők, amelyek alternatívát, és kevesebb üzemanyag felhasználást kínáltak az autósoknak. Ezeknél az autóknál a mozgási energia átalakul elektromos energiává, amelyet fel lehet használni arra, hogy tisztán elektromos meghajtással közlekedjen az autó. A klasszikus hibridek, azonban nem kaphatnak zöld rendszámot, mert azok hatótávolsága elenyésző, csupán pár kilométert lehet velük megtenni a benzinmotor használata nélkül.

Plug-in hibrid autók 

ioniq_exterior_contents_3_3.jpgHa hibrid autót szeretnénk zöld rendszámmal, akkor a mai szabályozás szerint plug-in módon is tölthetőnek kell lennie, azaz lehetőséget kell a gyártónak biztosítani, hogy külső elektromos forráshoz is csatlakoztatni lehessen, és úgy tölteni az akkumlátort. Ezekkel jellemzően 20-60 km-t is meg lehet tenni tisztán elektromos módon. 

Elektromos autók

Ezek azok az autók, amelyekbe már gyárilag semmilyen benzinmotor nem lett beépítve, minden egyes megtett méter mögött tisztán elektromos meghajtás van. Ezek az autók olyanok, mint a mobil telefonok: ha használni akarod, akkor napi szinten akár többször töltőre kell tenned.

All in One megoldások

A fenti technológiákat egybe is be lehet sűríteni, ahogy például a Hyundai is tette az Ioniq modelljében. Ez a fajta megoldás nagyon sok előnnyel jár, főleg hazánkban, ahol az elérhető elektromos töltőállomások száma igencsak gyérnek mondható, ha egy picit is eltávolodunk a fővárostól. Egy ilyen autóval tettünk egy kirándulást a Dunakanyarban, és az egyetlen töltőállomás Vácon van, ami ugye csak akkor opció, ha azon az oldalon autózik az ember. csm_hyundai-ioniq-plug-in-2017-interior-02-1610_fead5a4cec.jpgSaját tapasztalatom alapján a könyv szerinti 63 km-hez képest (légkondi, navi, wireless telefontöltés mellett) 40+ kilométert lehet vele megtenni tisztán elektromos meghajtással. Ez a táv, ha zömében városban használja az ember az autót, akkor teljesen ideális és vállalható, tehát napi töltés mellett a havi benzinköltség majdnem hogy kinullázható. Ráadásul, ha hagyjuk, hogy a hibrid "funkció" is fusson, akkor fékezésnél termeli is vissza az energia egy részét, amely nem borzasztóan sok, de azért a telefont fel lehet róla tölteni :-)ioniq_interior_contents_1.jpgAz országúti autózás mellé viszont jelentős biztonságérzetet ad, hogy szükség esetén át lehet kapcsolni benzin meghajtásra is (itt is történik akkumlátor töltés pl. fékezésnél), így nem kell félni, hogy töltő állomás hiányában az éjszakát a csillagok alatt kelljen töltenünk, ha nem akarjuk.

Zöld rendszámos előnyök

img_5679.jpgEgy gondolatot még megér, hogy a zöld rendszámos autók nem csak a környezetet és a kevesebb üzemanyag felhasználás miatt  a pénztárcánkat is kímélik, de sok nagyvárosban ingyenes a parkolás is, amely akár szintén több tíz ezer forintot is jelenthet havi szinten, ráadásul bizonyos a adó és illetékmentesség is vonatkozik rájuk.

Mi alapján döntsünk?

img_5718.jpg

  • Ha gondolkozunk ilyen megoldásokban, akkor érdemes először a saját közlekedési szokásainkat megfigyelni, akár fel is jegyezni pár héten keresztül.  
  • Nézzük meg, hogy a lakó helyünk vagy a munkahelyünk közelében milyen elérhető nyilvános töltőállomások vannak.
  • Vizsgáljuk meg a lehetőségét, hogy otthonunkba ki lehet-e alakítani olyan töltőállomást, amelyen éjszakai áramról tudjuk az autónkat tölteni.
  • Vegyünk elő egy kockás füzetet, és a fentiek alapján végezzük el a matek házit, de azért ne feledkezzünk meg a környezettudatos faktorról sem, hiszen egy mai döntésünk jelentősen befolyásolhatja akár a mi, akár a gyermekeink jövőjét!  

Ha még többet szeretnél tudni ezekről a megoldásokról, akkor itt találsz még olvasnivalót.

További saját tapasztalatokért pedig nézd meg ezt a teszt videómat:

Még több autó női szemmel tartalmat itt találsz >>>

Ezek is érdekelhetnek:

Milyen autót akar a nő?

Bevezetés előtt teszteltem a vadonatúj Hyundai KONA-t

Ráncfelvarrás igenis szükséges!

Szólj hozzá

elektromos autó hibrid autó Környezetbarát Környezetvédelem Teszt Fenntarthatóság Autó Hyundai Autó teszt zöld rendszám Szponzorált tartalom plug in autó phev Ioniq Hyundai Ioniq